Sunday, July 29, 2007

Kategori:Sains

merupakan percubaan untuk memperkembangkan pengetahuan yang boleh memberikan keterangan-keterangan terhadap alam fizikal yang paling sempurna dan yang boleh memberi ramalan yang paling tepat serta tekal. Pencerapan, pengujikajian dan pemikiran kritis kesemuanya memainkan peranan yang penting dalam kemajuan pengetahuan saintifik.

Sains Sesuatu disciplin biasanya dianggapi sebagai sebuah sains jikalau pengamalnya menggunakan kaedah saintifik. Kaedah tersebut meliputi pembentukan hipotesis yang boleh diuji lalu diikuti dengan percubaan-percubaan untuk menyangkalkannya melalui pertimbangan kritis, pengujikajian dan pencerapan. Sebuah hipotesis yang telah diuji dengan rapi di bawah berbagai-bagai keadaan dan yang masih tidak dapat disangkal, akan diterima buat sementara sebagai anggaran kebenaran. Walaubagaimanapun, secara kritis, ia masih tetap merupai sebuah "teori" ataupun "tekaan" disebabkan pencerapan pada masa hadapan mungkin dapat menyangkalkannya.

Sains fizikal seperti fizik, kimia dan astronomi menyelidiki alam semesta fizikal, sedangkan sains hayat seperti biologi membuat penyelidikan tentang proses-proses hidupan. Sebaliknya, sains kemasyarakatan seperti ekonomi, psikologi, antropologi dan sains politik menyelidiki tingkah laku manusia.

No comments: